Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

Fitcult
Přidáno 11. září 2014, 13:50, autor: Simon K.

Běžná, oblíbená činnost lidí, bez které nedokážeme žít. Ano, dnes bude řeč o pohlavním styku, souloži, sexu. Říkej si tomu, jak chceš, ale každý víme, o čem je řeč. Pokud se pro jistotu díváš na název stránky, neměj strach. Jsi správně, na fitcultu. Dnes si totiž něco povíme o tom, jak ovlivňuje sex naše svalové přírůstky, zdraví a zda bychom ho měli praktikovat méně často nebo naopak, jestli by bylo potřeba na frekvenci přidat. pozitivní či negativní vlivy na cvičení, výkon, naše svaly a celé tělo? Pokud tato otázka zajímá a chceš se dozvědět i něco víc, čti dál.

 

Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

 

Naštěstí, i vědce zajímalo několik otázek, které mají co dočinění se sexem a cvičením. Tato loňská studie, aplikovaná na mladé, zdravé páry ve věku okolo 22 let zjistila, že většina mužů spálí zhruba 101 kalorií a žen 69 kalorií (uh.. to číslo vyšlo náhodně) při jedné sexuální aktivitě v mírném tempu, trvající přibližně 25 minut, od předehry, po finále.

Tip: Vynásob počet minut sexuální aktivity číslem 4.2 (pokud jsi muž), 3.1 (pokud jsi žena) a zjistíš, kolik kalorií si spálil/a!

 

Dále se v jedné ze studii zjišťovalo, co na to říká naše srdíčko. A zklamání se nekoná. Sex je výborný trénink pro tvé srdce, ale také záleží na intenzitě. V European Heart Journal zprávě se píše následující: "Kardiovaskulární odezva na sex je podobná mírné, středně intenzivní aktivitě v rámci každodenních činností." Doktor Pinzola se vyjádřil, že jedna ze studií dokonce zjistila, že sex (ne masturbace) snižuje systolický krevní tlak (ten odráží sílu, s jakou srdce pracuje a vypuzuje krev do tepen). Dále, že sexuální aktivitou se zvyšuje tvorba oxytocinu, a to zejména u žen, což je spojeno se snížením výskytu mrtvice způsobené vysokým krevním tlakem.

 

Aerobní cvičení různého druhu dokáže zpomalit přirozené stárnutí mozku, snižuje mírné kognitivní poruchy a výskyt stařecké demence. Stačí zdravá dávka cvičení, například i sexuální aktivita. A vliv má i na dlouhověkost! "Více sexu znamená delší život pro muže i ženy, pokud jsou sexuálně uspokojeni."

 

Závěr číslo jedna, týkající se našeho zdraví - sex je zdravý, sex je super a dokonce ani výzkumy těmto tvrzením neodporují, právě naopak (a těch benefitů je ještě více, ale všechny je vypisovat by nebylo moc zajímavé). Ale řekněme si narovinu, i kdyby odporovaly, who cares? Je to přece sex.

 

Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

 

Výzkumů, poukazujících na to, zda, respektive jak působí sex/masturbace na svalové přírůstky a testosteron není mnoho (testosteron je významný faktor při budování svalové hmoty). No přece jen se nějaké najdou. Jedna stařičká studie z roku 1998 prokázala, že při a i hodinu po orgasmu, se zvyšuje hladina prolaktinu, což může u některých způsobit ospalost. Z toho můžeme vyvodit, že sex či masturbace těsně před tréninkem nemusí být nejšťastnější volbou, pokud chceme na tréninku lámat rekordy. No je fakt, že velké množství lidí tento proces absolutně nepozoruje, nevnímá, a tak to u nich vůbec neplatí. Jinak řečeno, je to zcela individuální! Co se týká snížení testosteronu, nic takového se nekonalo.

 

Tito výzkumníci zkoumali, zda sex, noc před sportovní aktivitou, negativně ovlivňuje výkon. Zjistilo se, že ne. Dokonce u některých nastalo zlepšení výkonu. Výzkum je však opět poměrně starý (2000) a samotný závěr odborníků říká, že jde o individuální záležitost a někteří lidé nepostřehnou žádný, ani pozitivní, ani negativní dopad na sportovní výkon.
Zde se zkoumala výkonnost mužů na běžícím pásu u těch, kteří měli sex 12 hodin před touto aktivitou a těch, kteří byli před během nasuchu. Opět poměrně identický závěr - žádné rozdíly v aerobním výkonu, pulzu kyslíku nebo hodnotách zátěži myokardu.
I názor lékaře Olshanietzkeho je docela zajímavý: "Věříme, že žena dosáhne lepšího výsledku v sportovních aktivitách po orgasmu! Čím více orgasmů, tím větší šance na vítězství!" Nuže, toto můžeš brát s rezervou, nebo doslova, je to na tobě :-)
Ve studii z roku 2001 se zjistilo, že průměrné hladiny testosteronu byly zvýšeny u těch mužů, kteří byli méně sexuálně aktivní. Něco podobného vyšlo najevo i zde - sexuální neaktivita nevedla k neuroendokrinními změnám, ale vedla k zvýšené produkci testosteronu u mužů.
V každém případě vidíme, že o negativním dopadu není absolutně řeč.

 

Jeden z nejznámějších trenérů, Mark Rippetoe, se vyjádřil k otázce, zda sex/masturbace negativně ovlivňuje sílu, takto: "Ano, je to tak. Nikdy nedělej ani jedno ani druhé! Ne, pokud chceš být silný jako býk. Je to jediný důvod, proč jsem přestal soutěžit. Pokud jde o vědu, zeptej se sám sebe, znám nějakou porno hvězdu, která dřep 270kg?" Neměj strach, samozřejmě jen trolloval chlapce na startingstrength fóru.

 

Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

 

Všichni moralisti, zachovejte paniku! Jdeme si přiblížit další část, která souvisí se sexem - ejakulát. Lidský ejakulát obsahuje asi 50% bílkovin. Některé studie naznačují, opakuji, jen naznačují, že vegetariáni můžou mít chuťově o něco lepší ejakulát, protože vyloučením masa se snižuje koncentrace kyseliny močové ve spermiích. Pořádná intervence ale nebyla vykonaná, tak problematiku chutě nechejme bokem, toto není proteinový shake. Je pravděpodobné, že některé doplňky výživy nebo potraviny můžou měnit chuť spermií, ale na toto téma není dostatek výzkumu.

 

Nutriční hodnoty, wait.. wut?

Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

Jedna nadílka obsahuje 6mg tuků, 11mg sacharidů a až 171mg bílkovin. Takže jak nebudeš vědět, čím doplnit kalorie... no dobře, toto se sem nehodí... Obsahuje maličké množství fruktózy, vodu, kyselinu askorbovou, kterou znáš spíš pod názvem vitamín C, kyselinu citrónovou, vitamín B12, různé enzymy, poměrně dost zinku, hořčík, magnézium, železo atd...

Uvedená čísla jsou založena na hrubých průměrech ze studie, která řešila fyzikální a chemické vlastnosti spermií, publikované v roku 2005. Některé zdroje však uvádí ne 0,7, ale 3 až 7 kalorií, ale makronutrienty jsou velmi podobné těm, na obrázku výš, což po jednoduchém prepočtu (na základě pravidla 4-4-9), který už znáš díky článku o kaloriách, vyjde opět jen cca 0,7 a ne 5 nebo víc, jak někteří tvrdí.

 

Závěr číslo dvě, týkající se svalů, výkonu a síly - naneštěstí, i při této problematice platí, že neurobiologie je velmi komplexní a zatím, na co někteří lidé mohou reagovat pozitivně ve smyslu zlepšení cvičení, energie, testosteronu a podobně, jiní mohou zůstat letargičtí a mnozí zase nepozorují žádný dopad. Jak jsi mohl pozorovat, výzkumy nejsou při této problematice dokonalé a navíc, mnohé z nich jsou poměrně staré. V každém případě, můžeme to asi uzavřít. Sex nemá žádné negativní vlivy na naše svaly, výkonnost a sílu. Na tom se shoduje i většina relevantních výzkumů. Jediné, co stojí za uvážení, je sexuální aktivita těsně (cca hodina) před sportovním výkonem. V tom případě se některé výzkumy shodují, že nemusí jít o nejlepší volbu. No i tak, jde o sex, koho by zajímaly výzkumy? Make love!

 

Jaký vliv má sex na svaly, zdraví a cvičení?

Pokud se ti článek líbí, podpoř ho: